Zgodnja obravnava otrok
Postopek temelji na Zakonu o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi potrebami. V zgodnjo obravnavo so zajeti otroci z razvojnimi zaostanki, s primanjkljaji, ovirami in/ali motnjami na telesnem, spoznavnem, zaznavnem, socialno-čustvenem, sporazumevalnem področju, dolgotrajno bolni in otroci, pri katerih obstajajo rizični dejavniki za razvojne primanjkljaje, zaostanke, ovire ali motnje. Otroci so napoteni na pregled k specialistu (v Razvojno ambulanto) na podlagi opažanj pediatra, kamor lahko starše usmeri tudi vrtec. Otroka pregledajo strokovnjaki v Centru za zgodnjo obravnavo (Razvojna ambulanta v Zdravstvenem domu) kot so logoped, psiholog, specialni pedagog in razvojni zdravnik. Po končanih pregledih se pripravi zapisnik multidisciplinarnega tima. Specialisti ugotovitve predstavijo staršem in vrtcu, kamor je vključen otrok. Otroci so tako usmerjeni v program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo ali v prilagojen program za predšolske otroke, ki se izvaja v razvojnem oddelku vrtca – razvojni oddelek.
Dodatna strokovna pomoč
Delo vzgojiteljice za zgodnjo obravnavo v vrtcu je organizirano z namenom izvajati specialno pedagoško pomoč otrokom s posebnimi potrebami in njihovim staršem. Dodatne strokovne pomoči (DSP) so deležni otroci po opravljenem postopku ugotavljanja potreb po prilagoditvah, spremljevalcu in dodatni strokovni pomoči, h kateremu pristopijo starši preko Centra za zgodnjo obravnavo (Razvojne ambulante). V primeru specifičnih potreb se povezujemo s strokovnjaki iz zunanjih ustanov kot so logopedi, surdo-pedagogi, tiflo-pedagogi, klinični psihologi…
Potek izvajanja dodatne strokovne pomoči
Dodatna strokovna pomoč se izvaja eno do dve uri tedensko, do vstopa otroka v šolo. Dodatna pomoč poteka individualno, v paru ali manjši skupini. Pogosto se izvaja znotraj otrokove matične skupine. Vzgojiteljice za zgodnjo obravnavo otroke spodbujajo s starostno primernimi igrami in didaktičnimi sredstvi. Dodatno strokovno delo temelji na spodbujanju šibkih področij in upoštevanju močnih področij otrokovega razvoja. Za vsakega otroka pripravijo Individualni načrt pomoči, v katerem so opisane otrokove zmožnosti, posebnosti, potrebne prilagoditve, dejavnosti in cilji, ki spodbujajo otrokov razvoj in krepijo njegove spretnosti ter sposobnosti. V načrtu so zbrana tudi priporočila za igro v domačem okolju. Načrt in evalvacijo oblikuje izvajalka DSP v sodelovanju s svetovalno delavko vrtca z vzgojiteljico in vzgojiteljico predšolskih otrok – pomočnico vzgojiteljice. Načrt pomoči predstavijo strokovni delavci staršem otroka na srečanju strokovne skupine. Izvajalke DSP se povezujejo tudi s Centri zgodnje obravnave v zdravstvenih domovih. Udeležujejo se strokovnih timskih sestankov, na katerih načrtujejo nadaljnjo obravnavo in ustrezno pomoč otroku.
Prehod otroka z dodatno strokovno pomočjo v osnovno šolo
Ob prehodu otroka v program osnovne šole vzgojiteljice za zgodnjo obravnavo skupaj s svetovalno službo svetujejo staršem glede potreb po nadaljevanju dodatne strokovne pomoči v šoli ali pri izbiri primernega osnovnošolskega programa za otroka. Pripravijo tudi Poročilo vrtca o otroku, v katerem je zajeto opažanje napredka, potrebe otroka in mnenje za nadaljnje spremljanje, pomoč in prilagoditve.